Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@20:24:34 GMT

مرغ سحر بر قله آواز

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۷۴۶۸

مرغ سحر بر قله آواز

آفتاب‌‌نیوز :

یک سال از پرواز ابدی محمدرضا شجریان گذشته، اما داغش هنوز تازه است. چند سالی بود دیو سرطان، پنجه در پنجه‌اش افکنده و حنجره‌اش را خاموش کرده بود. بار‌ها و بار‌ها خبر آمد قلبش برای همیشه از حرکت ایستاده، ولی با این حال بازهم دوستدارانش باور نداشتند سرانجام این خبر روزی تأیید می‌شود. روز گذشته نخستین سالگرد درگذشت موسیقیدان و آوازخوانی است که نماد و سمبل آواز ایران در جهان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین مناسبت با پنج تن از موسیقیدانان برجسته ایران در سبک‌های گوناگون به گفتگو نشستیم تا از محمدرضا شجریان بگویند. جان‌مایه گفتار‌های فرهاد فخرالدینی، حسام‌الدین سراج، اردشیر کامکار، نیما مسیحا و سالار عقیلی را در ادامه می‌خوانید:

قله آواز ایران
فرهاد فخرالدینی
آهنگساز و رهبر ارکستر

من آقای شجریان را خیلی دوست داشته و دارم. برای ایشان احترام زیادی قائل بوده و هستم. او نیز برخوردی متقابل داشت. نیم قرن از آشنایی و رفاقت ما می‌گذشت. من با ایشان از سال ۱۳۴۴ به این سو همکاری دیرینه داشتم و در رادیو با ایشان همکاری کردم. بعد از انقلاب هم ایشان در سال ۱۳۷۷ به عنوان اولین خواننده با ارکستر ملی همکاری کردند. حضور ایشان در اولین کار ارکستر ملی برای من بسیار گرامی بود. این مرد دوست‌داشتنی در قله آواز ایران قرار گرفت. به ردیف موسیقی ایرانی آشنایی کامل داشت. در این راه سعی فراوانی انجام داد و زحمت کشید. به نظر من شجریان الگوی بسیار خوبی برای هنرمندان ماست؛ الگویی برای آنان که می‌خواهند بدانند چگونه از هنرشان استفاده کنند و هنرشان را در راه درست به کار ببرند. این دقیقاً همان مسیری است که شجریان چندین دهه به صورت مداوم درونش قدم برداشت. ایشان یک خواننده بسیار وزین و با ارزش و از سوی دیگر انسانی دوست‌داشتنی بود. بی‌دلیل نیست که مردم آقای شجریان را تا این حد دوست دارند. شجریان یک الگوی قابل اتکا در فرهنگ و هنر این سرزمین به حساب می‌آید. امیدوار بودم آقای شجریان بتواند دوباره صدایش را در داخل ایران به گوش مردم ایران و علاقه‌مندان برساند. مردم ایران حق داشتند از صدای او لذت ببرند، با این وجود، اما سال‌ها این امکان برای شجریان و علاقه‌مندان به صدایش فراهم نشد. در انتها می‌خواهم برای شجریان آرزوی آمرزش کنم. او سال‌های سال برای فرهنگ و هنر ایران کار کرد و برگ‌های زرینی به کارنامه قابل اتکای خود افزود. او از بزرگ‌ترین خوانندگان آواز ایرانی بود که سال‌ها برای معرفی این فرهنگ به جهانیان کوشید.

اول کلاس اخلاق، بعد کلاس درس
حسام‌الدین سراج
خواننده

آقای شجریان استاد مسلم آواز در دوره معاصر کشورمان بودند. ایشان به جهت ارائه آوازی مبتنی بر ردیف که در عین حال برای مردم جذابیت و دلنشینی دارد، شاخص هستند. یعنی ردیف را به گونه‌ای طرح می‌کردند که به دل عموم جامعه می‌نشست. استاد شجریان از چند جهت مورد احترام اهل فن و مردم بودند. ایشان آواز را خیلی دقیق اجرا می‌کردند. دوم این‌که در آوازشان ابتکار و نوآوری بود و سوم این‌که ایشان در انتخاب شعر بسیار دقیق بودند. لفظ «مناسب‌خوان» که در شیوه اصفهانی به کار می‌رود، به حق در مورد ایشان کاربرد دارد. معمولاً ملودی کلام و تلفیق در آثار ایشان رعایت می‌شد. تلفیق شعر و موسیقی نکته بسیار حساسی است که باید به درستی توسط خواننده صورت بگیرد. استاد شجریان به درستی از پس این کار برآمدند. در آثار ایشان و حتی آواز‌هایی که بر روی اشعار نو خواندند، تلفیق صحیح موسیقی و شعر را به وضح می‌توان دید. آثاری که از استاد شجریان به جا مانده به عنوان مرجع در زمینه آواز ایرانی باقی خواهد ماند و آیندگان هم از آن‌ها استفاده خواهند کرد. ایشان همیشه با مهربانی، فروتنی و تواضع برخورد می‌کردند، یعنی همیشه کلاس درس ایشان برای ما قبل از این‌که کلاس آواز باشد، کلاس اخلاق بود و همین ویژگی ایشان باعث شد تا مردم به ایشان علاقه داشته باشند. ما در کلاس‌های ایشان علاوه بر یادگیری ردیف‌های آوازی، درس اخلاق نیز فرا می‌گرفتیم. شجریان در دل مردم ایران جا دارد و این موضوع علاوه بر صدا و آثار ماندگار ایشان به شخصیت متمایز استاد نیز ارتباط دارد. متأسفانه مدت زیادی مردم ایران، محمدرضا شجریان را ندیدند و دل‌شان برای صدای ایشان تنگ شد. بیماری استاد نه‌تن‌ها اهالی موسیقی که آحاد ملت ایران را نگران کرد و سرانجام نیز خبری آمد که همه را سوگوار کرد. بازتاب وسیع این خبر در شبکه‌های مجازی نشان‌دهنده محبوبیت بی‌حد و حصر استاد شجریان در میان تمامی مردم و به‌خصوص جوانان بود؛ نسلی که با صدای ایشان رشد نکرده و خاطره‌سازی نکرده است، اما با انتشار عکس‌هایی از او برایش آرزوی سلامتی کرد، زیرا محمدرضا شجریان تنها یک خواننده آواز ایرانی نبود، بلکه نماد و سمبل فرهنگ این سرزمین بود. تمامی مردم ایران و حتی دنیا موسیقی ایرانی را با شجریان می‌شناسند. دلیل این مسئله نیز حضور پررنگ ایشان با اجرا‌های مستمر در نقاط مختلف جهان بوده است. شجریان چندین دهه با هنر و صدای خود اشعار مولانا، حافظ و سعدی را آواز کرد و به غیر از موسیقی و آواز، به نوعی پیام ادبیات موسیقی ایران را نیز به گوش دنیا رساند. البته گرایش جوانان به موسیقی‌های جدید مانند پاپ باعث شده موسیقی ایرانی کمی به سایه رانده شود. این موسیقی یکی از اجزای مهم فرهنگ این سرزمین است و محمدرضا شجریان سال‌ها برای حفظ و اشاعه این بخش کوشید و با صدای خود دل مردم ایران را آرام کرد.

تنها صداست که می‌ماند
اردشیر کامکار
آهنگساز

محمدرضا شجریان به عنوان یک خواننده توانا در تمامی آلبوم‌های خود اجرایی بی‌نقص داشته است. ایشان استعداد فوق‌العاده‌ای داشتند و ریتم را به خوبی می‌دانستند. طرفداران او در میان تمامی اقشار جامعه یافت می‌شوند. من اعتقاد دارم شجریان به تمامی موفقیت‌ها در موسیقی نائل شدند. فقط تکنیک نیست که خواننده را موزیسین و هنرمند می‌کند بلکه خلاقیت‌ها، جهان‌بینی و فلسفه‌ای که پشتش وجود دارد او را به قله‌ها می‌رساند؛ اتفاقی که برای محمدرضا شجریان رخ داد و او توانست در موسیقی، متمایز از دیگران عمل کند. رومن رولان می‌گوید «نیمی از نام و آوازه‌ای که یک نفر می-تواند پیدا کند به واسطه کار‌هایی است که او انجام نداده است». اگر موزیسین معروف، مشهور و محبوبی را در نظر بگیرید، بخش مهمی از دلایلی که باعث شده او به این درجه از موفقیت برسد به واسطه کار‌هایی است که انجام نداده است. این حرف در خصوص محمدرضا شجریان به طور کامل صدق می‌کند. ایشان با وسواس بسیار از کار‌هایی که به موسیقی و در کل هنر آسیب بزند دوری کردند. این مسئله برای مردم اهمیت زیادی دارد و دلیل محبوبیت غیرقابل وصف ایشان نیز در همین نکته نهفته است. تمامی کار‌هایی که ایشان خوانده‌اند به لحاظ تکنیکی، ریتمیک و گستره صدایی قابل دفاع هستند. استاد، آوازی مختص به خود داشتند. این مسئله به هنر دور زمان نیز بستگی دارد. آواز‌هایی که ایشان تا به امروز خوانده علاوه بر این که از نظر اهالی فن تأیید شده هستند، در اذهان مردم نیز ماندگار شدند. شجریان کار باتکنیکی انجام داده و امضای خود را نیز بر روی آواز مختص به خودش ثبت کرده است. ایشان نام خود را به عنوان یک آوازه‌خوان در آسمان موسیقی ایران مطرح کردند تا جایی که وقتی صحبت از موسیقی ایرانی به میان می‌آید اسم شجریان در صدر قرار می‌گیرد. موسیقی سنتی و ملی ما از سال‌ها قبل بزرگانی، چون استاد ابوالحسن صبا و روح‌الله خالقی را داشته است. از آن روز تاکنون همه اساتید زحمت کشیده‌اند و برای موسیقی سنتی جایگاهی ساخته‌اند، اما محمدرضا شجریان، فرد متفاوتی بوده است. استاد در تاریخ موسیقی ایران آدم بسیار کم‌نظیری است. ایشان در همه زمینه‌های آوازی تلاش‌های فراوانی کرده‌اند و آثار ماندگاری از خود به جای گذاشته‌اند. آواز‌هایی که ایشان خواند‌ه‌اند ترکیبی از آواز‌های سنتی و مدرن بوده است. نکته قابل تأمل در مورد کارنامه کاری آقای شجریان این است که ایشان در آوازهایش همیشه شخصیت مختص به خود را داشته‌اند. از منظر فنی، شیوه آوازخوانی، تحریر‌ها و غیره، شجریان از موفق‌ترین خوانندگان موسیقی ایران به حساب می‌آید. از نظر من آواز ایشان هم فنی و هم بااحساس است. شجریان جزو خواننده‌هایی است که به قول معروف «استودیویی» آواز نخواند و، چون تمرین‌هایش را در سنین پایین‌تر انجام داده بود، برای خواندن یک کار در استودیو، به تمرین چندانی احتیاج نداشت. احساسی که در ابتدای خواندن یک کار با ایشان بود تا انتها در درونش باقی می‌ماند. شجریان حتی سخت‌ترین آوازهایش را هم به صورت یک‌ضرب می‌خواند. ایشان برای اجرای تصنیف‌هایی که با ایشان روی صحنه برده‌ایم، قبلاً تمرین کرده بودند و حالت‌هایش را در می‌آوردند و کار را در زمان اجرا بدون تعلل اجرا می‌کردند. در مورد آداب اجتماعی و رفتاری شجریان همین بس که مردم، ایشان را عاشقانه دوست دارند. محبت استاد به‌دلیل رفتار فروتنانه ایشان در دل مردم رسوخ کرده است. در انتها می‌توان به یک جمله بسنده کرد و گفت که تأثیر شجریان بر فرهنگ و خاصه موسیقی ایرانی در یک جمله قابل بیان است؛ «تن‌ها صداست که می‌ماند».

زندگی در دوره شجریان
نیما مسیحا
خواننده پاپ-کلاسیک

در رابطه با محمدرضا شجریان سخن گفتن سخت است، چرا که ایشان رکن اساسی در موسیقی سنتی ما هستند و به بیانی می‌توان گفت سبکی را به جای گذاشته‌اند که با نام خود استاد شناخته می‌شود. ایشان و اساتید بزرگ دیگر در موسیقی ایرانی را تاریخ با خود حمل و به آیندگان نیز نمایان خواهد کرد. آشنایی من با استاد محمدرضا شجریان، ریشه در دوران کودکی‌ام دارد. ایشان کاری را خوانده بودند به نام «ایران‌ای سرای امید» که در آن دوره خیلی مورد توجه بود و من نیز علاقه بسیار زیادی به این اثر داشتم. من در خانواده‌ای بزرگ شدم که فضایش با موسیقی عجین بود و کار‌های ایشان را می‌شنیدم و هنوز هم به کارهای‌شان گوش می‌دهم. البته مردم می‌دانند شاخه کاری من در موسیقی متفاوت است و خواننده پاپ-کلاسیک هستم. با این حال با بیشتر کار‌های ایشان آشنایی دارم و کار «بیداد» و «زمستان است» استاد را عاشقانه دوست دارم. فرقی نمی‌کند شما مخاطب موسیقی سنتی، پاپ، راک و ... باشید؛ در هر شرایطی صدای جاودانه استاد را دوست دارید و حداقل با یکی از آثار او ارتباط برقرار کرده‌اید. به نظر من نام استاد شجریان در تاریخ موسیقی ما تا ابد خواهد درخشید. از خداوند ممنونم در دوره‌ای زندگی کردم که استاد شجریان هم در آن زمانه بوده است. از نعمتی که خداوند به همه ما عطا کرد ممنونم؛ از این که توانستیم اسطوره‌ای مثل محمدرضا شجریان را در بین خود داشته باشیم. خیلی از کسانی که در شاخه پاپ فعالیت می‌کنند یا دوستانی که در حیطه موسیقی ایرانی فعال هستند شاید به کار دیگری علاقه‌ای نداشته باشند، اما من همواره موسیقی سنتی ایرانی را دوست داشته‌ام و در بین هنرمندان این عرصه، دوستانی دارم که با آن‌ها در کار‌های مختلفی نظیر کنسرت‌ها و کار‌های ارکسترال همکاری کرده‌ام. امیدوارم دوستی‌ها و صمیمیت‌ها بین هنرمندان این دو حوزه بیش از پیش شود. محمدرضا شجریان افتخار ایران است و نامش همیشه در تاریخ سرزمین ما زنده خواهد ماند. ایشان همیشه با مردم همراه بوده و در دوره‌های مختلف هم این موضوع را ثابت کرده است. مردم هم او را دوست دارند. ایشان در تمام دوران زندگی خود در کنار مردم ایستادند و حرف دل آن‌ها را آواز کردند. بدون شک استاد شجریان یکی از خوانندگان تکرار نشدنی ما در عرصه موسیقی اصیل ایرانی هستند که با به‌جا گذاشتن آثار قابل توجه بسیاری، خدمت فراوانی به فرهنگ و هنر کشورمان کردند. نکته با اهمیت در مورد ایشان این است که علاوه بر هنر والایی که داشتند، خرد و اشراف کامل به معنای یک علم جامعه‌شناسی فراگیر در سیر و سلوک ایشان مشهود بود. این موضوع در موفقیت‌های ایشان نقش فراوانی داشت، در مقاطع زمانی مختلف از این خرد بهره گرفتند و همیشه با این علم، به بهترین شکل در صحنه‌ها حضور پیدا کردند. از جمله موفقیت‌های ارزنده و تکرار ناشدنی ایشان، این است که کمتر خواننده‌ای تا این حد علاقه‌مند به خود داشته و از طرف دیگر، خوانندگان فراوانی سعی کرده‌اند صدا و روش آوازی خود را به استاد شجریان نزدیک کنند. می‌دانید سبکی که ایشان پایه‌گذاری کردند توسط جوانان آواز پیگیری شده است و این عده سعی می‌کنند تمام المان‌های موسیقایی موجود در صدای استاد را در کار‌های خودشان ارائه دهند. هیچ کس در تاریخ موسیقی کشور تا این حد به عنوان یک الگو مطرح نشده است. این نکته، تفاوت استاد شجریان با استادان دیگر را مشخص می‌کند.

محبوب دل مردم ایران
سالار عقیلی
خواننده آواز ایرانی

موسیقی ایرانی و خاصه آواز در طول چند دهه گذشته هرگز حضور شخصیتی تمام‌عیار و موسیقیدان را در مرتبه‌ای که استاد جریان در آن قرار دارند، تجربه نکرده است. در مورد استاد شجریان هر چه بگوییم کم گفته‌ایم و حق مطلب درباره آنچه هنر ایران با حضور ایران تجربه کرده است بیان نمی‌شود. از سوی دیگر یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌هایی که استاد داشتند شخصیت بزرگوار و مورد وثوقی است که علاوه بر خواص و اهل فن موسیقی، تمامی مردم ایران را نیز دوستدار ایشان کرده است. برای کسی همچون من نام شجریان تنها یک آوازخوان نیست، این نام برای من یک دنیا خاطره است. نام ایشان برای من نمایان‌گر یک عمر خاطره زیبا و دلپذیر موسیقایی است. بی‌اغراق باید به این مسئله اشاره کنم که یکی از آرزو‌های همیشه من این بود که‌ای کاش قدری زودتر به دنیا می‌آمدم تا بیشتر از آنچه امروز توانسته‌ام، از وجود ایشان استفاده کنم. من در دوره‌ای به دنیا آمدم که فرصت کمتری برای استفاده از دانش و استادی ایشان در اختیارم بود. از آن روز که فهمیدم موسیقی چیست بیش از ۲۰ سال برای شنیدن هنر ایشان زمان نداشتم. صدای ایشان و فضای کار‌های ایشان خاطره‌انگیز است.‌ای کاش ۲۰ سال زودتر به دنیا می‌آمدم تا بیشتر ایشان را می‌شنیدم و بیشتر و بیشتر می‌آموختم. مسئله‌ای که همیشه در مورد ایشان اشاره کرده‌ام این است که اگر استاد شجریان نبودند و این راه را باز نمی‌کردند شاید از مدت‌ها پیش موسیقی آوازی ما به دست فراموشی سپرده شده بود و امروز هیچ یک از ما حتی خاطره‌ای از آن نعش بی‌جان (آواز ایرانی) به خاطر نداشتیم. امروز، اما با وجود تمام مشکلات پیش‌رو و تغییر و تحولاتی که در سبک زندگی و فرهنگ آدمیان پدیدار شده است به برکت وجود آقای شجریان آواز ایرانی زنده است و پویا. امروز اگر موسیقی ما ماندگار شده و جوان‌ها به دنبال آموختن یا شنیدنش می‌روند به یمن وجود آقای شجریان است. در تمام سال‌های فعالیتم بار‌ها از من و بسیاری از همکارانم خرده گرفتند که شبیه شجریان می‌خوانید. همین‌جا می‌خواهم اعلام کنم اگر بتوانم مثل استاد شجریان بخوانم به خودم افتخار می‌کنم. جایگاهی که استاد محمدرضا شجریان در فرهنگ و هنر ایران به دست آورده‌اند برای دیگران دست‌نایافتنی است. من هیچ وقت به طور مستقیم شاگرد استاد شجریان نبودم، اما خودم را شاگرد ایشان می‌دانم، چون از طریق کاست‌های استاد، از هنر ایشان فراوان آموخته‌ام. متأسفم که ایشان مدتی در ایران کنسرت ندادند و این نعمت از مردم ایران گرفته شد.

منبع: روزنامه همدلی

منبع: آفتاب

کلیدواژه: محمدرضا شجریان موسیقی محمدرضا شجریان موسیقی ایرانی موسیقی ایران استاد شجریان آقای شجریان موسیقی سنتی آواز ایرانی فرهنگ و هنر مردم ایران آواز ایران کار هایی ایشان هم دل مردم سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۷۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!

عَبِد آتشانی آهنگساز، بازیگر، خواننده و سرپرست گروه موسیقی «بامانی» که طی روزهای گذشته اولین کنسرت موسیقی تئاتر کودکان و خردسالان را پیش روی مخاطبان قرار داده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن ارایه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری این پروژه موسیقایی که با حمایت معنوی انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر ایران روی صحنه رفته است، بیان کرد: عبارت «بامانی» که برای فعالیت های گروه موسیقی مان انتخاب کردیم مشتمل و برگرفته از سه واژه «بابا»، «مامان» و «نی نی» است که همین موضوع به خودی خود موید تمرکز و توجه ما روی گروه سنی کودک و خردسال است که بتوانیم با زبان موسیقی و نمایش علاوه بر اجرای یک فضای کمتر تجربه شده در ایران و ایجاد یک فضای سرگرم کننده برای کودکان ایران، مفاهیم تربیتی و آموزشی را در قالب یک کنسرت ارایه دهیم.

وی که طی سال های اخیر در پروژه های مختلف تئاتری و تلویزیونی مرتبط با گروه سنی کودک و نوجوان فعالیت های زیادی را در عرصه آهنگسازی و بازیگری انجام داده، درباره انگیزه برگزاری کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک گفت: در این سال ها همواره به این موضوع فکر می کردم که ای کاش شرایطی فراهم می شد تا آن دسته از خردسالان و کودکانی که با والدین خود به کنسرت های پاپ و سنتی می روند، فضایی را پیش روی خود داشته باشند که کنسرت هایی ویژه گروه سنی آنها وجود داشته باشد. مسیری که متاسفانه در کشور ما از سابقه چندانی برخوردار نیست و آثار موسیقایی که در حوزه کودک اجرا می شوند اغلب مرتبط با جُنگ های شادی است که یک دستگاه کیبورد روی صحنه و پلی بک خوانی هم محتوای اصلی آن را تشکیل می دهد. شرایطی که می تواند در قالبی منسجم تر با یک ارکستر کامل به گوش بچه های ایران برسد.

این آهنگساز و بازیگر تاکید کرد: موضوعی که به آن اشاره کردم برای من بسیار مهم بود زیرا همواره دغدغه این را داشتم و دارم که بتوانم به سهم خودم در عین اینکه موسیقی سرگرم کننده ای را به گوش مخاطب برسانم، مفاهیم تربیتی و تعلیمی را با موسیقی سالم و غیرمخرب هم تولید کنم. مسیری که بچه ها در قالب یک کنسرت ویژه گروه سنی خردسال و کودک سازها را روی صحنه ببینند، با گروه بخوانند و در عین تعامل شنونده یک موسیقی کامل باشند. فرآیندی که بسیار هم مشکل است و تا همین جا هم ما را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است. اتفاقا در تدارک اجرایی کردن چنین رویکردی بودم که به پیشنهاد سعید ذهنی رییس انجمن صنفی موسیقی تئاتر تصمیم گرفتم برخی از آثارم در حوزه آثار نمایشی مرتبط با تئاتر کودک را تنظیم و برای اجرای زنده آماده کنم. اتفاقی که بسیار هم جذاب شد و ما را وارد مسیری کرد که بتوانیم مجموعه کنسرت هایی را با گروه «بامانی» اجرا کنیم.

آتشانی ادامه داد: مجموعه کنسرت های ما ابتدا در تالار هنر و سپس در پردیس تئاتر شهرزاد پیش روی مخاطبان قرار گرفت و خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شد. مسیری که در هم جواری تئاتر و موسیقی علاوه بر خلق لحظاتی شاد و سرگرم کننده برای کودکان عزیز، مشتمل بر انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی از جمله «بازیافت»، «احترام به بزرگ ترها» و مواردی از این دست بدون شعار و کلیشه های رایج شد و توانست لحظات خوبی را برای مخاطبان رقم بزند.

این بازیگر و خواننده در بخش دیگری از صحبت های خود با قدردانی از والدین برای حضور در این کنسرت ها تصریح کرد: یکی از مهم ترین رویکردهایی که در این کنسرت ها به دنبال آن هستم، معرفی سازهای ایرانی و اساسا موسیقی ایرانی به مخاطبان است. البته آنچه ما در این کنسرت ها ارایه دادیم، عمدتا متمرکز بر موسیقی پاپ بود اما در این مسیر تلاش کردیم با اضافه کردن سازهای ایرانی و سازهای مرتبط با موسیقی نواحی ایران به تدریج نقش پررنگ تری را برای معرفی سازهای ایرانی طراحی کنیم. از این رو در کنسرت های پیش رو تلاش می شود که مجموعه برنامه هایی به صورت کاملا زنده و مبتنی بر سازهای ایرانی پیش روی مخاطبان قرار گیرد که مطمئنم می‌تواند با استقبال بچه ها مواجه شود.

وی در پایان با تاکید برنقش مولفه های آموزشی و تربیتی در این کنسرت‌ها گفت: در این اجراها تعامل، خنده و سرگرمی، پذیرش مفاهیم تربیتی، همراهی کودکان و مسایلی از این دست برای ما حرف اول را می زند و چه قدر خوب که در این چند کنسرت شاهد تحقق چنین رویکرد تعامل گرایانه ای بودیم. موضوع مهمی که آرزو می کنم روزی بتوانم برای همه بچه های سرزمینم آن را اجرا کنم. مسیری که هیچ پلی بکی در آن وجود ندارد و آنچه روی صحنه اجرا می شود همچون قلب راستین و پاک بچه ها اجرای واقعی از موسیقی است که ساز در آن مهم ترین نقش را دارد. مسیری که امیدوارم بتوانم در گام های بعدی آن را پخته تر، سنجیده تر و منسجم تر اجرا کنیم. شرایطی که اگرچه هنوز هیچ اسپانسر و حامی ندارد اما باور دارم به مدد قلب پاک کودکان سرزمینم و نیتی که داریم می تواند مسیر روشنی را برای ما ترسیم کند.

کد خبر 6090425 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه واشنگتن (فیلم)
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • دوقلوهای آواز ایرانی در شهر اصفهان به روی صحنه می‌روند
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • (ویدئو) علاقه قاری قرآن به شجریان و علیرضا قربانی
  • پخش صدای علیرضا قربانی قبل از مسابقه حساس فوتبال !
  • تدوین مستند «یک جهان آواز» به پایان رسید/ پرتره‌ای از استاد علی جهاندار 
  • آواز علیرضا قربانی در استادیوم فوتبال؛ جدی می‌فرمایید؟
  • حال موسیقی ایران خوب است